vrijdag 10 juni 2011

RTV

Geachte RTV,

ik ben zeer toevallig eens een nieuwsuitzending gaan bekijken via het internet. U brengt regionaal nieuws en vindt dus dat het iets minder mag, zo mag ik besluiten.

hoezo, iets minder! Wat bedoelt u? Ik hoor het u zeggen.

iets minder stijl, iets minder Nederlands.

hoezo, iets minder stijl? Weer hoor ik u, ditmaal roepen. Mompelen zou u beter staan. Voka doet iets en u doet er nauwelijks iets mee. Voka schrijft dat het iets doet 'met het oog op' (mijn rug, bijvoorbeeld). U doet er nauwelijks iets mee en neemt dat woordelijk over. De uitdrukking 'met het oog op' slaat nergens op, ook niet op mijn rug. Schrijf 'om' zegt het stijlboek. Nu hoop ik u te horen mompelen maar zie, u zeurt verder:

En dan: minder Nederlands!

Wel, in het Nederlands verkoopt men iets voor de prijs van 10 euro. U doet dat 'aan'. Technisch gezien gaat het hier om een gallicisme en dat is fout. Jawel, fout. Sociolinguistisch gezien gaat het hier om een gebrek aan inburgering in de landstaal. Ook dat is fout.
Uiteindelijk schoffeert u hiermee de welmenende kijker. In het geval van ondertekende heeft dat ertoe geleid dat ik het einde van de uitzending niet heb gehaald.

Regionaal, helemaal! Helemaal hetzelfde als nationaal! Ik herhaal: één taal en proper op uw taal, het is ook de mijne en die van het volk, het noorden van het land en nog veel meer.

Tip: neem een eindredacteur in huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten